Hembakat pita-bröd!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAUrfotingen fyllde år i söndags. Tanken var att Småfotingarna skulle baka något och ta med till henne. Nu blev det nästan så. Michelle bakade, först bullar och sedan både kakor som kokosbollar. Kakorna heter något med “grottor”. Jag minns inte exakt vad det var. Hon gjorde det hela på egen hand från en receptbok. Bulldegen däremot stod jag för även om det sedan var Michelle som bakade ut det. Och det förfarandet har jag märkt är rätt vanligt, både när det gäller bullar som pizza. Man gör deg och låter barnen få vara med på slutet. Det är ett sätt som jag normalt sett inte använder mig av. Man kan ju faktiskt, genom att följa recept få barn att förstå matematik i praktiken. Jag är nämligen inte så säker på att alla barn ser sambandet mellan de olika exemplen i en mattebok och att praktiskt få använda det, t.ex. när man gör en deg. Jag menar, det kan väl få gå lika illa med en deg för Småfotingarna ibland, som det gör för mig. Om jag gör något för första gången så finns det ju absolut inga garantier för att det skulle gå bättre än om Småfotingarna gör samma sak.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERABullarna bakade vi på fredagen. Vi fyllde dem med den smet vi gjort några gången bestående av florsocker, margarin och kanel. Jag brukar för övrigt ha kanel i degen också. Logiken säger att det nog inte spelar någon roll var den kryddan kommer in. Samma logik säger också att, om det spelar roll så borde kanelen fördelas bättre i bullen om den är med i degen, från början.

Medan Michelle fixade med bullarna så lagade jag lite mat. Fredagskvällen skulle få se kyckling på menyn. Vi hade tidigare köpt tortilla-bröd. Så nu tänkte vi göra någon form av fyllning till detta. Det blev alltså strimlad kyckling, lite riven ost, nudlar och en mix av grönsaker. Man tager vad man haver så att säga.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Detta fick mig att tänka på hur bra denna typ av “ös-ner-vad-du-har”-ide även passar till pita-bröd. problemet var att vi ju inte hade några pita-bröd hemma. Så, det blev till att leta upp något recept, och helt enkelt baka pita-bröd. Så, när lördagen svepte in oss i förkylning så passade det bra att baka lite. Michelle bakade alltså sina kakor, och jag bakade pita-bröd. Det slog mig att det i princip var vanlig pizza-deg. Hur kunde den bli till pita-bröd? Nåja, det fick väl bli pizza annars, om detta inte skulle fungera. det var ju en helg då man ändå fick hålla till godo med vad man hade hemma.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAKonstigt nog så fungerade baket utmärkt. Och gott blev det också. För, trots att man endast skulle smaksätta med salt så hade jag i lite arabiska kryddmixer. Dessa kryddmixer är inte så konstiga. Det är tämligen vanliga kryddor i dem. det är bara samlingsnamnet som låter som en för löst uppblåst badboll till namnet.

Michelle ville egentligen ha tacos. Så, vi gjorde lite köttfärs också. den fick vi ha i pita-bröden om vi ville, eller i tacos-skal som också fanns tillgängliga. Michelle och William valde båda sorterna medan jag höll mig till det som smulade minst, d.v.s. det det som höll ihop när man åt det, alltså pita-bröden. Dessa var också godare än de där missbildade majs-kexen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADessa pita-bröd går nog att använda till rätt mycket, bara man har bra fantasi. De går också bra att ha som vanliga mackor. Och, som hamburgerbröd måste de vara fina. Jag menar, kan man ha det skräp som säljs i affärerna till hamburgare så ska väl detta inte vara några problem.

Pita:

8 dl vatten
1 paket jäst
1 msk olivolja (gärna två)
1 msk salt
2 l vetemjöl

Blanda degen, låt jäsa i bunke. (det gamla vanliga)

Knåda, gör e korv av degen och dela i ca. 24 bitar. Platta ut dem, för hand eller med kavel. Låt jäsa igen, fast på plåt i ytterligare en halvtimme.

Vänd sedan varje bröd innan de ska in i ugnen för att gräddas på 275 grader i ca. 7-8 min.

Om man inte har tillräckligt med plåtar så kan man lägga dem på bakbordet under en handduk. de ska ju ändå vändas när de sedan ska på plåten när den blir ledig.


Vi fick ställa in besöket hos Urfotingen på söndagen. Jag, Småfotingarna och Urfotingen själv var sjuka. Men i frysen finns det kvar. vi åt en hel del på lördagen. Den efterföljande “fika” blev lite mycket för min smak. Man blev för mätt. För, inte nog med kakor, kokosbollar och bullar så hade vi äppelpaj med vaniljsås som jag hade fått av en granne i hantverksbyn efter att jag hjälpt henne loss från en snödriva som hon hade fastnat i med bilen. Men gott var det.

 

 

 

Posted on 21 mars, 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

